Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorzieningschap Weert e.o. de Risse
Werkvoorzieningsschap Risse Groep
Programma 2
Vestigingsplaats
Weert
Bestuurlijk belang
De gemeente Weert is, evenals de andere deelnemende gemeenten (Cranendonck en Nederweert), met 2 collegeleden in het bestuur vertegenwoordigd.
Financieel belang
8.066
Begroting:
Financieel resultaat
-210
Balans:
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
1.130
920
Vreemd vermogen
6.809
6.426
Bedrijfsactiviteiten
Het werkvoorzieningschap is van oorsprong gericht op de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De Risse ondersteunt de gemeenten bij de uitvoering van hun re-integratietaken op grond van de Participatiewet. De doelgroep bestaat uit personen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoals mensen met een indicatie beschut werk, bijstandsgerechtigden, statushouders en niet-uitkeringsgerechtigden.
Ontwikkelingen
- Risse Groep is volop bezig met de transitie van sociaal werkbedrijf naar een ontwikkelbedrijf, conform de 4 ontwikkel lijnen die in de Toekomstvisie Risse Groep 2021-2030 'Samen maken we werk van talent' zijn vastgesteld.
- Externe ontwikkelingen zorgen de komende jaren structureel voor extra kosten, zoals de bovenmatige loonstijging in de CAO-Wsw, de CAO aan de Slag en hoge prijsstijgingen van gas en elektriciteit.
- Intern zijn er extra investeringen nodig voor inzet op het gebied van P&O, applicatiebeheer en verzuimcoördinatie. Deze investeringen zijn noodzakelijk om een robuuste en flexibele uitvoeringsorganisatie te realiseren.
Risico's
Momenteel is er sprake van een afnemende (structurele) meerjarige aanvullende gemeentelijke bijdrage. Verder kunnen de financiële effecten van het uitvoeringsprogramma Toekomstvisie Risse Groep 2021 - 2030 afwijken van de huidige inschatting. Risse Groep beschikt over een beperkte buffer in het weerstandsvermogen om nieuwe tegenvallers zelfstandig te kunnen opvangen.
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Limburg Noord
Veiligheidsregio Limburg Noord (VRLN)
Programma 2 en 6
Vestigingsplaats
Venlo
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur bestaat uit:
de voorzitter;
3 leden uit en op voordracht van de bestuurscommissie GGD;
3 leden uit en op voordracht van de bestuurscommissie Veiligheid.
De gemeente Weert is vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.Financieel belang
7.125
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
5.422
5.149
Vreemd vermogen
55.096
56.557
Bedrijfsactiviteiten
In een veiligheidsregio wordt samengewerkt door verschillende besturen en diensten bij de uitvoering van taken op het terrein van brandweerzorg, rampen- en crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening, openbare orde en veiligheid.
Binnen de Veiligheidsregio Limburg-Noord werken brandweer, GGD en crisisbeheersing samen. Ook is de veiligheidsregio een samenwerkingsverband tussen de politie, gemeenten, defensie, waterschappen, Rijkswaterstaat, ambulanceZorg Limburg-Noord en ProRail. Het doel van de samenwerking is om gezamenlijke voorbereidingen te treffen en de aanpak van een ramp of crisis gecoördineerd tot stand te brengen.
Ontwikkelingen
- Na jarenlang inzet voor onvoorziene crisissen zoals corona, opvang van ontheemden uit Oekraïne, hoog water en een grote natuurbrand ontstaat er weer ruimte om verder te investeren in de gezondheid en veiligheid van onze burgers en te bouwen aan de organisatie.
- In deze beleidsperiode (2024-2027) werkt de VRLN verder toe naar een flexibele, informatiegestuurde en robuuste brandweerorganisatie, om snel en adequaat incidenten te kunnen blijven bestrijden en risicogericht te adviseren.
- Daarnaast versterkt de VRLN crisisbeheersing naar een flexibele en robuuste organisatie die in de koude en lauwe fase in leiding, coördinatie en informatiemanagement voorziet en komt met handelingsperspectieven voor inwoners, betrokkenen en (keten)partners. Daarnaast is er een geborgde crisisorganisatie voor de warme fase.
- Een efficiënte uitvoering van het huidige takenpakket kan ruimte geven voor de inzet van de GGD in de uitvoering van het manifest ‘Naar gelijke kansen op gezondheid’. In de visie Publieke Gezondheid 2030 en het Beleidsplan 2024-2027 zijn 5 ambities opgenomen waarvoor de GGD zich gaat inzetten.
Risico's
In het kader van risicomanagement vraagt de VRLN aandacht voor de volgende risico's:
- Informatieveiligheid: met de toenemende digitalisering neemt het belang van informatieveiligheid toe, de cybercrime, de digitale kwetsbaarheden en dreigingen ook nemen toe. De VRLN heeft geïnvesteerd in hard- en software om informatiesystemen veiliger te maken.
- Deeltijdregeling brandweervrijwilligers: de Europese Deeltijdrichtlijn dreigt de vrijwilligheid onder druk te zetten. Er zijn met het Rijk nog geen afspraken gemaakt over de vergoeding van meerkosten die voortvloeien uit de stelselwijziging.
- Krappe arbeidsmarkt: het risico bestaat dat de bezetting niet op orde is en om die reden de afgesproken prestaties niet kunnen worden gerealiseerd.
- Strategische huisvesting: de verkoop van de bestaande locatie, de aanpassingen naar flexibel werken, verduurzamen en nieuwe bouw van kazernes hebben te maken met forse, onvoorziene prijsstijgingen. De ontwikkelingen op de bouwmarkt leiden tot hoge bouwkosten. Het risico bestaat dat de (ver)bouwkosten harder stijgen dan waar in 2023 rekening mee is gehouden.
- Gemeenschappelijke regelingen
RUD Limburg Noord
RUD Limburg Noord
Programma 1
Vestigingsplaats
Venlo/Roermond
Bestuurlijk belang
De GR RUD LN heeft een algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een kleine ambtelijke organisatie.
De gemeente Weert is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.Financieel belang
141
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
135
135
Vreemd vermogen
1.180
1.186
Bedrijfsactiviteiten
De Gemeenschappelijke Regeling Regionale Uitvoerings Dienst Limburg Noord (GR RUD LN) heeft de 15 Noord- en Midden-Limburgse gemeenten en de provincie als deelnemers. De GR RUD LN draagt zorg voor de uitvoering van tenminste de taken zoals opgenomen in het wettelijk basistakenpakket als bedoeld in artikel 7.1 lid 1 van het Besluit Omgevingsrecht. Naast de verplichte taken uit het basistakenpakket die alle deelnemers hebben ingebracht, kunnen de deelnemers desgewenst meer (milieu)taken bij de RUD LN beleggen.
Ontwikkelingen
- Het rapport van de commissie van Aartsen concludeerde dat het stelsel van Omgevingsdiensten beter moet functioneren om ongewenste gevolgen voor het leefmilieu te voorkomen. Het stelsel van Omgevingsdiensten is hierdoor in beweging gekomen. Alle betrokken partijen ontwikkelen samen plannen voor een versterking van het stelsel in de vorm van het Interbestuurlijk Programma (IBP).
- Daarnaast is de RUD LN zelf proactief aan de slag om 'in de geest van het IBP' verbeteringen in de eigen netwerkdienst door te voeren. Hiervoor is het 'Plan van aanpak ontwikkeling Omgevingsdienst Noord-Limburg (ODNL)' gemaakt.
- Het landelijk programma voor de versterking van het VTH-stelsel is inmiddels van start gegaan (6 deelplannen (pijlerplannen)). Voor de Omgevingsdiensten is met name pijler 1 spannend. Pijler 1 gaat over de criteria waaraan Omgevingsdiensten moeten voldoen: de zogenaamde robuustheidscriteria. Deze ontwikkelingen worden op de voet gevolgd en het kan zijn dat ze consequenties hebben voor de begroting.
Risico's
De RUD heeft een eigen vermogen waarmee ze de risico's die zij kwantificeren kunnen opvangen. Daarnaast is het nog steeds een netwerkorganisatie. Er zijn momenteel geen significante risico's te melden.
- Gemeenschappelijke regelingen
Omnibuzz
Omnibuzz
Programma 2
Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur zijn 30 Limburgse gemeenten vertegenwoordigd. De gemeente Weert is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Financieel belang
1.590
Begroting:
Financieel resultaat
6
Balans:
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
925
918
Vreemd vermogen
5.575
5.117
Bedrijfsactiviteiten
Omnibuzz is verantwoordelijke voor het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) en het leerlingenvervoer. Dat betekent dat inwoners van Weert met een mobiliteitsbeperking hier gebruik van kunnen maken en leerlingen voor wie de school te ver weg ligt of die door een structurele beperking niet zelf naar school kunnen reizen. De kosten voor het CVV worden uit het Wmo budget voldaan. De kosten voor het leerlingenvervoer worden uit hetbudget leerlingen-/gymvervoer voldaan.
Op verzoek van en in overleg met de deelnemende gemeenten is door Omnibuzz een pakket aan maatregelen uitgewerkt met als doel zowel de organisatie als de klant slimmer en efficiënter om te laten gaan met de beschikbare middelen.
Op basis van de visie 'Goed, veilig, betrouwbaar en betaalbaar doelgroepenvervoer voor nu en later' heeft Omnibuzz verder invulling gegeven aan de ambitie om te groeien tot een professionele regiecentrale.Omnibuzz organiseert, naast de reguliere overlegmomenten, themasessies voor ambtenaren en raadsleden en Omnibuzz stuurt gemiddeld 3x per jaar een bestuurlijke informatiebrief (afhankelijk van de actualiteit) over de lopende gang van zaken qua vervoer en financiën alsmede actuele thema’s.
Ontwikkelingen
- Hoewel het Wmo-vervoersvolume toeneemt, is dit nog altijd niet terug op het oude niveau van vóór COVID-19.
- Er is bij de taxibedrijven voor het Wmo-vervoer sprake van een chauffeurstekort.
- Er wordt door Omnibuzz een groeiende zorgbehoefte bij Wmo-klanten gezien. De toename van personen met verward gedrag (onder andere dementie) binnen de doelgroep heeft gevolgen voor de uitvoering van het vervoer en de dienstverlening aan klanten via de telefoon bij Omnibuzz. Het uitvoeren van ritten en het verwerken van rit- en informatieaanvragen kosten hierdoor gemiddeld meer tijd.
- Omnibuzz is voor gemeente Weert verantwoordelijk voor het Jeugdwetvervoer. Omnibuzz bereidt met de andere Midden-Limburgse gemeenten een Europese aanbesteding voor per 1 augustus 2025.
- 2025 is het eerste volledige jaar dat het leerlingenvervoer gereden wordt door Omnibuzz.
Risico's
De volgende bedrijfsrisico’s kunnen zich voordoen:
- Bezuinigingen door gemeenten.
- Uittreden van gemeenten uit de GR.
- Beheersbaarheid van het vervoer.
- Instromen overige vervoersvormen.
- Procesrisico’s (uitvoering van taken omtrent regie en planning en beperkte bezetting).
- Personele risico’s (beperkte bezetting/ kennis van het personeel).
- ICT risico’s.
- Financiële risico’s (inkoop, btw verhoging).
- Kwaliteitsrisico’s (kwaliteit van informatie en vervoerders).
- Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Programma 4 en 5 en algemene dekkingsmiddelen
Vestigingsplaats
Roermond
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur zijn alle deelnemende gemeenten en 1 waterschap vertegenwoordigd. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en 5 leden, te benoemen door het algemeen bestuur. De gemeente Weert is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Financieel belang
977
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
1.190
1.190
Vreemd vermogen
7.769
7.481
Bedrijfsactiviteiten
BsGW draagt zorg voor het heffen en innen van alle lokale belastingen (gemeentelijk en voor waterschappen) en beheert de authentieke basisregistratie WOZ (administratie en waardering). Het takenpakket bestrijkt het taakveld van advisering en opstellen van conceptverordening(en), de opbouw van benodigde basisregistraties en het opleggen en innen van de aanslagen tot en met de dwanginvordering. Afhandeling van klantreacties gedurende al deze processtappen behoort eveneens tot het takenpakket.
Ontwikkelingen
Majeure ontwikkelingen bij BsGW zijn:
- Het project herijking dienstverleningsovereenkomst (mede naar aanleiding van de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 juli 2024).
Risico's
Het voornaamste risico dat voor de gemeente uit dit samenwerkingsverband voortkomt is en blijft de (toenemende) hoogte van de proceskosten in verband met het afhandelen van bezwaarschriften en ontwikkelkosten. Dit is en blijft een aandachtspunt.
Weliswaar was er met ingang van 2024 sprake van regelgeving die de hoogte van deze proceskosten moest beteugelen doch medio 2024 heeft de Belastingkamer van de Hoge Raad deze regelgeving wegens strijd met het gelijkheidsbeginsel onverbindend verklaard. - Gemeenschappelijke regelingen
BVO ICT Noord- en Midden Limburg
BVO ICT Noord- en Midden Limburg
Overhead
Vestigingsplaats
Roermond
Bestuurlijk belang
De GR betreft een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO).
Van iedere deelnemende gemeente zit één lid van het college in het bestuur.Financieel belang
2.743
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
470
470
Vreemd vermogen
1.173
1.173
Bedrijfsactiviteiten
Het doel van de samenwerking is een flexibelere, efficiëntere en professionelere dienstverlening op het gebied van Informatie en Communicatie Technologie (ICT). In de BVO vormen de gemeenten samen één bestuurslaag: het bestuur. De deelnemende gemeenten zijn: Roermond, Venlo, Weert, Nederweert, Asten en Someren.
Ontwikkelingen
- Verbeteren algemene dienstverlening.
- Er wordt een structuur opgezet vanuit SM/AM om te werken aan continue verbetering van onze dienstverlening.
- Functioneel Beheer M365 wordt verder uitgebreid en geborgd in onze dienstverlening, naarmate er meer gemeenten overstappen naar het platform.
- Nu de basis op orde is voor Team Infra (2024) gaan we verder met het versnellen van de realisatie van innovatie. Een nauwe samenwerking tussen innovatie & advies en infra is hierbij evident.
- In 2025 staan er een aantal hard -en software vervangingen gepland.
- ECGeo biedt momenteel een aantal producten en diensten aan. Deze producten en diensten zullen in 2025 worden uitgebreid. Er zullen additionele diensten worden toegevoegd om de deelnemende gemeenten nog meer te ontzorgen en om voor te sorteren op de landelijke ontwikkelingen/wetgeving op het gebied van geo-informatie (integraal stelsel van Basisregistraties). Daarnaast richt ECGeo zich op het optimaliseren van de onderliggende applicaties, producten en processen om efficiënter en effectiever de dienstverlening in te gaan vullen.
Risico's
Er zijn momenteel geen significante risico's te melden.
- Gemeenschappelijke regelingen
MGR (modulaire gemeenschappelijke regeling)
MGR Sociaal Domein Limburg-Noord
Programma 2
Vestigingsplaats
Venray
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit de wethouders zorg/sociaal domein van de 14 gemeenten in Noord- en Midden-Limburg. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door 5 leden uit het algemeen bestuur. De gemeente Weert wordt vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Financieel belang
121
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
0
0
Bedrijfsactiviteiten
De MGR verricht werkzaamheden voor de 14 gemeenten in Noord en Midden-Limburg. De taken (modules 'Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Bemoeizorg & Preventie') betreffen:
- Het beheer van het regionale budget: in hoofdlijnen betreft dit het ophalen van ontvangen rijksmiddelen bij de gemeenten, bekostigen van zorgaanbieders en regionale taken, afrekenen met gemeenten en aanbieders.
- Het monitoren van ontwikkelingen binnen dit domein.
- Het verzorgen van de financiële rapportages op bestuurlijk en ambtelijk niveau.
- Het verzorgen van de regionale beleidscoördinatie op dit domein.
- Het coördineren en ondersteunen van gemeentelijke toegangen.
Daarnaast wordt de inzet in het kader van het contractbeheer, contractmanagement en datamanagement die betrekking heeft op deze taken doorbelast aan alle deelnemers.
Ontwikkelingen
- Er vindt een inhoudelijke doorontwikkeling plaats van de gemeenschappelijke regeling. De beoogde ingangsdatum van de nieuwe regeling is 1-1-2026. De positie van de Midden-Limburgse gemeente in de GR wordt hierin meegenomen.
- In 2025 worden er voorstellen gedaan om de governance in de regio te versterken.
- Er wordt verder gewerkt aan een eenduidige samenwerking tussen de gemeenten en de MGR
- Er wordt nagedacht over effectief datagebruik en welke tools daarvoor in te zetten
- Onderzocht wordt óf en op welke manier de toezichthouders jeugd en Wmo kunnen aansluiten bij de MGR
- In 2025 zal gekeken moeten worden naar de huisvesting van de MGR omdat het huidige contract per 1-1-2026 afloopt.
Risico's
- Risico op onvoorziene budgetoverschrijdingen doordat de MGR niet over een eigen weerstandsvermogen beschikt.
- Bedrijfscontinuïteit / onvoldoende gekwalificeerd personeel: De MGR is van een bescheiden omvang, waardoor de meeste functies solofuncties zijn en het lastig is om intern adequaat vervanging bij afwezigheid te organiseren. Hierdoor moet mogelijk extern ingehuurd worden.
- Rechtszaken inkooptrajecten: Aangezien de MGR een veelheid aan inkooptrajecten voor de regio verzorgt met grote belangen voor gemeenten en zorgaanbieders, leert de ervaring dat hier zo nu en dan rechtszaken uit voortkomen.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
Enexis Holding NV
Enexis Holding NV
Algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
De gemeente Weert heeft 112.050 aandelen van nominaal € 1 in haar bezit, waarvan ze dividend ontvangt.
Begroting:
Financieel resultaat
n.v.t.
Balans:
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
5.320.000 (per 31-12-2023)
5.320.000 (per 31-12-2023)
Vreemd vermogen
5.140.000 (per 31-12-2023)
5.140.000 (per 31-12-2023)
Bedrijfsactiviteiten
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting en het transport van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
Ontwikkelingen
De rol van Enexis is essentieel voor versnelling van de energietransitie.
Enexis is een strategische partner voor het kunnen behalen van de doelstellingen ten aanzien van broeikasgasreductie en duurzame opwekking. Om de transitie te realiseren moet er worden overgegaan van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een decentraal, duurzaam energiesysteem.
Door de toename van zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto’s/bussen neemt de druk op het stroomnet toe. Het elektriciteitsnet begint op steeds meer plekken vol te raken.
Om de structurele toename van vraag en aanbod van energie voor huishoudens en bedrijven mogelijk te maken moet Enexis de netten op veel plaatsen verzwaren en uitbreiden of efficiënter gebruiken. Maar vooralsnog lopen de wachtlijsten voor aansluitingen verderop. In de eerste helft van 2024 sloot Enexis 71% van de standaardaansluitingen binnen de richtlijnen van de ACM aan.
Medio 2024 hebben de gemeenten Cranendonck, Leudal, Nederweert en Weert samen met Enexis een intentieovereenkomst getekend voor de versnelling van de netwerkverzwaring. In de overeenkomst zijn afspraken opgenomen over de maatregelen die nodig zijn om de 4 gemeenten van voldoende stroom te kunnen blijven voorzien en ontwikkelingen mogelijk te maken.
In april is de warmtestrategie van Enexis door de aandeelhouders goedgekeurd. Enexis streeft naar een hoeveelheid warmte in 2030 die gelijkstaat aan de energiebehoefte van 50.000 woningen.
In mei 2024 is de 4e groene obligatieleningen van € 500 miljoen uitgegeven (gemeente Weert heeft hier in 2020 aan bijgedragen). In totaal is er nu voor 2 miljard aan groene obligatieleningen uitgegeven. Deze middelen worden geïnvesteerd in projecten die bijdragen aan meer duurzame energie, zoals netuitbreidingen voor wind-en zonneparken, distributieautomatisering en slimme meters.Risico's
Financieel risico: Vooralsnog kan Enexis de stijgende uitgaven opvangen door haar solide financiële positie, mede dankzij de obligatieleningen en de verkoop van Fudura.
De oorlog in de Oekraïne heeft gezorgd voor een extra versnelling van de energietransitie. In de afgelopen tijd heeft Enexis, net als andere netwerkbeheerders, te maken gekregen met zoveel vraag en aanbod van elektriciteit dat de netten het op diverse plekken niet meer aankonden. Het gevolg is dat veel klanten voor (verzwaring van) hun elektriciteitsaansluiting terecht zijn gekomen in een wachtrij. Het gebrek aan technici en ICT'ers vormt hierbij nog een extra bottleneck.
Door de toegenomen kosten voor Enexis wordt een neerwaartse bijstelling van het dividend verwacht van circa € 35.000 in 2024 en in 2025-2027 van € 13.000 - Vennootschappen en coöperaties
NV Waterleidingmaatschappij (WML)
NV Waterleidingmaatschappij (WML)
Algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Maastricht
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
De gemeente Weert heeft 18 van de 500 aandelen van € 4.538 nominaal in haar bezit.
WML keert geen dividend uit. Het positieve resultaat in 2023 van € 4,6 miljoen is toegevoegd aan het eigen vermogen.Begroting:
Financieel resultaat
n.v.t.
Balans:
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
206.106 (per 31-12-2023)
206.106 (per 31-12-2023)
Vreemd vermogen
393.751 (per 31-12-2023)
393.751 (per 31-12-2023)
Bedrijfsactiviteiten
De kerntaak van WML is het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids)instellingen in Limburg. Drinkwater van uitstekende kwaliteit, 24 uur per dag en met de juiste druk.
WML stelt de openbare drinkwatervoorziening veilig, beschermt bronnen en stimuleert duurzaam gebruik van water.Ontwikkelingen
Klimaatverandering, waterschaarste en een stijgende watervraag
Door klimaatverandering komen langdurige perioden van extreme hitte en droogte voor, net als hevige regenbuien. Dit heeft impact op de kwaliteit en kwantiteit van het (drink)water. Door toename van de bevolking en economische groei stijgt de vraag naar drinkwater.Verslechtering van de kwaliteit van de drinkwaterbronnen en oppervlaktewater
Vervuiling van oppervlakte- en grondwater leiden tot een verslechtering van de kwaliteit van de drinkwaterbronnen. Vooral de vervuiling van het oppervlaktewater leidt tot een toename van de innamestops en tot druk op de bronnen voor drinkwaterproductie.Waterbesparing- watertransitie
In het nationaal plan van aanpak drinkwaterbesparing wordt uitgegaan van een verlaging van het drinkwatergebruik van 125 naar 100 liter per persoon per dag in 2035. Ook grootverbruikers moeten hun drinkwatergebruik met 20% reduceren. Het programma Zuinig op Water en met o.a. de daarin voornamelijk op de huishoudelijke klant gerichte actie ‘Rustig aan met de kraan’ is hierop gericht. Het bewustzijn dat waterbesparing nodig is, is nog heel laag en behoeft verbetering.
In breder perspectief is er een watertransitie nodig, een fundamentele verandering van watervraag- en aanbod én inrichting van het watersysteem. Om drinkwater beschikbaar te houden zijn naast waterbesparing, forse investeringen nodig en meer dan ooit een intensieve samenwerking met de betrokken waterketenpartners, overheden en stakeholders.Verandering in het politieke en maatschappelijke speelveld
Wijzigende wet- en regelgeving op onder andere bodem en natuur (o.a. stikstof) zijn van invloed op de vergunningen, er is een sterke publieke opinie over (de toepassingen van) drinkwater, de complexiteit van de (inter)nationale opgaven neemt toe.Aanleg extra transportleiding tussen pompstation Ospel en de stad Weert
Gestart is met het project voor de aanleg van deze extra transportleiding, die zorgt dat het drinkwater beter op druk blijft én waardoor de leveringszekerheid toeneemt. Als één van transportleidingen uitvalt, dan gaat de levering door via de andere leiding. De tracékeuze is nauwkeurig afgestemd met de betrokken gemeentes Nederweert en Weert. Bijzonder is dat het west-tracé gecombineerd wordt met een nieuwe hoogwaardige fietsroute. WML hoopt het project in het voorjaar van 2025 af te ronden.Risico's
WML heeft met de volgende strategische risico's te maken:
Beschikbaarheid kwalitatieve drinkwaterbronnen
Blijvende aandacht is noodzakelijk voor het tijdig acteren bij nieuwe of wijzigende bestemmings- / omgevingsplannen. Agrariërs worden gestimuleerd de nitraatuitspoeling (uit mest) te verminderen om de kwaliteit van het grondwater te verbeteren. Maaswater wordt tijdelijk opgeslagen in de Lange Vlieter, waarin een aantal natuurlijke zuiveringsprocessen plaatsvindt. De kwaliteit van het Maaswater en wordt 24 uur per dag gemonitord. Bij mogelijke verontreinigingen wordt de inname van Maaswater direct gestopt.Financierbaarheid investeringen
Drinkwaterbedrijven zijn kapitaalintensieve bedrijven met veel investeringen. De financieringsruimte wordt echter beperkt door de WACC-limiet(= Weighted Average Cost of Capital; gewogen vermogenskostenvoet) in de Drinkwaterwet. De WACC is door de jaren heen gedaald qua percentage en houdt op dit moment onvoldoende rekening met de sterk gestegen investeringsbehoefte en de steeds strengere eisen van banken. De oproep aan de minister is om de voorgestelde verbeteringen van de WACC-regelgeving snel te implementeren. De Tweede Kamer ondersteunt met een motie die oproep. Het is belangrijk dat er duidelijkheid over de structurele financiering van drinkwaterbedrijven voor de toekomst.Beschikbaarheid kwalitatief goed personeel
Door strategische personeelsplanning (SPP) en competentiemanagement blijft WML investeren in haar medewerkers en de bedrijfsprocessen. Ook heeft WML een nauwe samenwerking met collega-partijen in de drinkwatersector om specifieke vakdisciplines te delen. Zo wordt ongewenste uitstroom zo laag mogelijk gehouden en blijven goed opgeleide beschikbaar. - Vennootschappen en coöperaties
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Den Haag
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
De gemeente Weert heeft 41.379 aandelen van nominaal € 2,50 in haar bezit, waarvan ze dividend ontvangt.
De hoogte van de nettowinst is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare schatting van de nettowinst voor 2025 kan de bank daarom niet maken.Begroting:
Financieel resultaat
Balans:
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
4.721.000 (per 31-12-2023)
4.721.000 (per 31-12-2023)
Vreemd vermogen
110.819.000 (per 31-12-2023)
110.819.000 (per 31-12-2023)
Bedrijfsactiviteiten
BNG is er voor het publieke domein en het publieke belang. Het draait niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact. Dat is de drijfveer. De BNG streeft hierbij vanuit haar strategie ‘Ons Kompas Naar Impact’ meetbare effecten na bij hun klanten ten aanzien van: goede gezondheid en welzijn, kwaliteitsonderwijs, betaalbare en duurzame energie, duurzame steden en leefomgevingen en klimaatactie.
Onder het publieke domein rekent de BNG:- De Nederlandse overheid, de provincies, de gemeenten en de waterschappen.
- Organisaties die een overheidstaak uitvoeren zoals woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen.
- Organisaties waarvan het aandelenkapitaal voor de helft of meer door de overheid wordt verschaft en/of activiteiten waarvoor de overheid 100% garant staat.
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. De BNG bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Ontwikkelingen
Over 2023 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van EUR 254 miljoen (2022: EUR 300 miljoen). 50% van de winst werd uitgekeerd als dividend. Gemeente Weert ontving over 2023 € 103.448 dividend. Dit bedrag is ook in de begroting 2025-2028 opgenomen.
Ondanks toenemende concurrentie op de langlopende kredietverlening, kon BNG Bank door haar solide financiële positie haar marktleidersrol als financier van de publieke sector goed vervullen. Vooraanstaande ratingbureaus waardeerden BNG Bank in 2023 opnieuw op het hoogste ratingniveau. Op basis hiervan was de bank het gehele jaar in staat om tegen aantrekkelijke tarieven financiering aan te trekken in diverse valuta voor de korte en lange termijn.
Ondanks de turbulente tijden is de BNG nog steeds marktleider in het publieke domein. Door haar sterke kapitaalpositie kon ze gunstige financiering aantrekken en leningen tegen gunstige condities aan haar klanten geven.
Duurzaamheid heeft een centrale plek in de strategie van BNG Bank. Met hun financieringen wil BNG Bank Nederland socialer en duurzamer maken. Het doel is om de duurzaamheidsprestaties van de bank zelf en haar klanten te verbeteren. Vanuit het Klimaatplan-Going Green- wordt dit gemonitord.
In het belang van de klanten optimaliseert de bank haar bedrijfsvoering. Daartoe investeert de bank in systemen en mensen.Risico's
Om slagvaardig te kunnen handelen, moet een bank bereid zijn bepaalde krediet-, markt-, liquiditeits-, operationele, nalevings-, beveiligings- en strategische risico’s te accepteren. Het risicomanagement van BNG Bank is erop gericht een veilig risicoprofiel te handhaven. De risicobereidheid van de bank wordt ingekaderd door een strikt kapitalisatiebeleid, de beperking van diensten en tegenpartijen in haar statuten, en het feit dat de bank geen handelsportefeuille heeft.
Om het risicobewustzijn te vergroten, maakt BNG, voor de verantwoordelijkheid van de bewaking van limieten en doelstellingen inzake de risicobereidheid, gebruik van risico-georiënteerde commissies.Het risico bestaat dat de strategische beslissingen leiden tot winstderving en verlies van kapitaal door veranderingen buiten de macht van de BNG met betrekking tot het politieke klimaat, ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, de reputatie, het ondernemingsklimaat en Milieu, maatschappij en governance (ESG). Een belangrijk actiepunt hierbij is het opnemen van toezichtrichtlijnen op het gebied van ESG in het Risk Management Framework.
- Vennootschappen en coöperaties
Inkoopcentrum Zuid
Inkoopcentrum Zuid
Overhead
Vestigingsplaats
Echt
Bestuurlijk belang
Deelname aan een coöperatie.
Financieel belang
De gemeente Weert is lid van de coöperatieve vereniging. Daarvoor betalen we een jaarlijkse bijdrage (€ 7.500,--).
Begroting:
Financieel resultaat
Balans:
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Bedrijfsactiviteiten
Als het kennis- en expertisecentrum voor haar leden is Inkoopcentrum Zuid gericht op innovatieve en creatieve oplossingen voor inkoopvraagstukken. Het bevorderen van samenwerking van haar leden creëert meer mogelijkheden voor optimaal en maatschappelijk verantwoord inkopen, slim gebruikmakend van de ruimte die de wet- en regelgeving biedt. Ook sluit Inkoopcentrum Zuid zelfstandig raamovereenkomsten, waaraan leden kunnen deelnemen. Leden die tijdelijk behoefte hebben aan een (parttime) inkoopspecialist in eigen huis, kunnen daarvoor terecht bij Inkoopcentrum Zuid.
Ontwikkelingen
Cordale Procurement Management voert interim de directiefunctie uit en voert tevens een kwalitatief onderzoek uit met betrekking tot de inrichting van de inkoopfunctie van de inkoopsamenwerking op langere termijn. Het onderzoek is de aanzet tot een plan waarbij een doorkijk wordt gegeven met keuzes die gemaakt dienen te worden om de beoogde ambitie van het ICZ te behalen. Dit plan zal gericht zijn om te komen tot een passende inrichting van de inkooporganisatie, aansluitend bij de huidige en mogelijke nieuwe (regionale) leden.
Risico's
Er zijn momenteel geen significante risico's te melden.