Paragrafen

Vastgoed

Doorontwikkeling en verdere professionalisering vastgoedmanagement
De afgelopen jaren zijn er aanzienlijke stappen gezet in de doorontwikkeling van het team Vastgoedbeheer & Grondzaken. Het vastgoedregistratiesysteem is ingericht en in gebruik genomen en de koppelingen met andere systemen zijn geoptimaliseerd. Dit maakt het verkrijgen van inzicht en het sturen op gemeentelijk vastgoed eenvoudiger en efficiënter.

In 2025 wordt het databeheer, contractbeheer en -management op orde gebracht. In het kader daarvan wordt ook geïnvesteerd in ondersteunende systemen zoals O-prognose (software voor het opstellen van MJOP’s) en de verdere professionalisering en verbetering van budgetsturing en financiële rapportages. Er wordt gewerkt aan een prominentere rol voor account- en klantmanagement in de werkprocessen. Daartoe wordt ook geïnvesteerd in netwerken en verbindingen met externe partijen. Ook zal in 2025 automatisch toegangsbeheer bij alle sportaccommodaties geïmplementeerd zijn.

Verduurzaming gemeentelijke vastgoedportefeuille
Voor de gemeentelijke vastgoedportefeuille is het doel om de gebouwen voor 2030 aardgasvrij/-proof te maken en in 2040 energieneutraal te zijn op portefeuilleniveau. In de Weerter Routekaart Energietransitie zijn acties beschreven om deze doelstelling te bereiken. Verder zullen het Duurzaam Meerjaren Investeringsplan (DMJIP) en het Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP), samen met de onderliggende Energie Maatwerkadviezen, de basis vormen om deze ambities te realiseren.

In 2022 is voor elk pand een Energie Maatwerkadvies opgesteld om de actuele technische staat te bepalen in relatie tot de verduurzamingsopgave. Het verduurzamen en aardgasvrij/-proof maken van gemeentelijke accommodaties, met de Energie Maatwerkadviezen als onderlegger, wordt de komende jaren geïntensiveerd. Naast de planmatige verduurzaming in de periode tot 2040, worden ook nu al natuurlijke onderhoudsmomenten aangegrepen om verduurzamingsmaatregelen toe te passen. Vanuit de Weerter Routekaart Energietransitie is € 500.000 beschikbaar gesteld die hiervoor worden ingezet.

Verder is in de huidige begroting een prioriteit opgenomen voor de grootschalige aanpak van Buurthuis Fatima en Sporthal Aan de Bron. Bij deze accommodaties wordt noodzakelijk groot onderhoud uitgevoerd, gecombineerd met de benodigde duurzaamheidsinvesteringen om te voldoen aan wet- en regelgeving en de beleidsdoelen en duurzaamheidsambities van de gemeente Weert. Voor 2025 is een voorbereidingskrediet opgenomen. Vanaf 2025 zullen er jaarlijks een of meerdere prioriteiten worden ingediend voor gebouwen die verduurzaamd moeten worden.

Duurzaam Meerjaren Investeringsplan (DMJIP) en Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP)
Het is van belang om investeringen en onderhoud op een strategische en doordachte manier te benaderen. Om dit te bewerkstelligen is een Duurzaam Meerjaren Investeringsplan (DMJIP) opgesteld en wordt momenteel een nieuw Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP) voor de periode 2026 tot en met 2030 ontwikkeld. Deze plannen bevorderen de effectieve en efficiënte inzet van maatschappelijke middelen.

DMJIP
Het DMJIP biedt een onderbouwd overzicht van de verwachte duurzaamheidsinvesteringen die nodig zijn binnen de vastgoedportefeuille, afgestemd op de vastgestelde ambities en de uitvoeringsperiode. Binnen het DMJIP wordt voor elk opgenomen object een scenarioanalyse gemaakt en een voorkeursscenario en ambitie voorgesteld, waarbij de investeringsbehoeften per object worden geïdentificeerd en doorgerekend naar het beoogde jaar van voltooiing.

Deze scenarioanalyse biedt inzicht in de benodigde toekomstige investeringen voor de vastgoedportefeuille van de gemeente Weert. Het DMJIP is flexibel en kan eenvoudig worden aangepast aan nieuwe ambities en ontwikkelingen, die vervolgens kunnen worden geïntegreerd. Het is belangrijk te beseffen dat deze wijzigingen financiële consequenties (kunnen) hebben.

MJOP
De gemeente Weert streeft de komende jaren naar een implementatie van verdere professionalisering in vastgoedbeheer. Binnen het nieuwe MJOP integreert de gemeente de NEN2767-norm, waarmee de technische staat van bouwdelen wordt geclassificeerd. Het samenvoegen van een NEN2767-inspectie met de vernieuwing van het MJOP voor 2026 tot en met 2030 biedt een strategische kans om het onderhoudsproces te optimaliseren en (kosten)effectiever te beheersen. Deze aanpak biedt de gemeente Weert de kans om door middel van proactieve sturing op onderhoudsbehoeften en geoptimaliseerd beheer de levensduur van vastgoed te verlengen en de kosten in balans te houden.

Oneigenlijk grondgebruik
In 2019 heeft het college opdracht gegeven te starten met de Aanpak oneigenlijk grondgebruik. Het doel is om de eigendomsverhoudingen van gemeentelijke gronden te herstellen door, waar mogelijk, over te gaan tot verhuur of verkoop en grond terug te vorderen volgens de Beleidsregel grondstroken en adoptiegroen. Tevens wil het college voorkomen dat gemeentelijk eigendom verloren gaat door verjaring en het bewustzijn over oneigenlijk grondgebruik vergroten. De inventarisatie is de afgelopen periode uitgevoerd door de gemeente.

Op basis van opgedane ervaring wordt gekozen voor een wijkgerichte aanpak en het inschakelen van een extern bureau (ook) voor de inventarisatie. Deze keuzes zorgen voor een constante aanwas van geïnventariseerde gevallen die direct kunnen worden uitgevoerd. Een wijkgerichte aanpak is zowel effectief als efficiënt en biedt bewoners duidelijkheid. Informeren, betrekken van bewoners en direct contact worden hiermee eenvoudiger en meer integraal aangepakt, wat het gevoel van gelijke behandeling versterkt. In 2024 wordt met het adviesbureau gewerkt aan de uitvoering van geconstateerde en nog te constateren casussen, evenals aan het continu verbeteren van de werkwijze. Om continuïteit in de aanpak te borgen en de gestelde doelen te behalen is voor de jaren 2025 en verder een prioriteit aangevraagd.

Financiële samenvatting
De financiële analyse is gemaakt op programmaniveau. Hiervoor is een vergelijking gemaakt met de begroting 2024 (inclusief de aanpassingen verwerkt tot en met de tussenrapportage 2024), de mutaties zijn weergegeven per taakveld.
Het MJOP gemeentelijk vastgoed en overige bezittingen 2021-2025 is ongewijzigd. Het totaal van de onttrekkingen van de reserve onderhoud gemeentelijk vastgoed voor de jaren 2021-2025 blijft gelijk aan het door de raad beschikbaar gestelde bedrag. De mutaties hebben daarom geen effect op de gemeentelijke begroting (budgettair neutraal).

In onderstaande analyse worden de mutaties binnen het MJOP niet verder toegelicht.
Onderaan deze paragraaf zijn twee samenvattende tabellen opgenomen. De eerste tabel heeft betrekking op de cijfermatige analyse van vastgoed, exclusief MJOP. De tweede tabel heeft betrekking op uitsluitend de mutaties van het MJOP. Hoewel deze mutaties per saldo een afname tonen van € 563.000 heeft dit geen effect op het begrotingssaldo doordat deze onderdeel zijn van de reserve gemeentelijk vastgoed.

Programma 1 Goed wonen voor iedere doelgroep
De lasten zijn € 149.000 hoger en de baten zijn € 1.000 lager begroot dan in 2024.

Taakveld Sportaccommodaties
Lasten: Na een turbulente periode waarin er een grote mate van onzekerheid bestond over de hoogte van de energietarieven zijn de energielasten voor 2025 geraamd op een niveau dat past bij de huidige prijsontwikkelingen en dat is geïndexeerd conform de informatie in de kadernota 2025. Als gevolg hiervan is het begrote bedrag afgeraamd met € 124.600.

Algemene Dekkingsmiddelen
De lasten zijn € 194.000 lager en de baten zijn € 214.000 hoger geraamd dan begroot in 2024.

Taakveld overige baten en lasten
Lasten: In de begroting 2023 is een incidentele prioriteit toegekend voor aanpak oneigenlijk grondgebruik. Hiermee wilden we bereiken dat de eigendomsverhoudingen ten aanzien van gemeentegrond is geregeld door over te gaan tot privaatrechtelijke of bestuursrechtelijke legalisering of handhaving. Tevens is de aanpak gericht op het voorkomen van verlies van gemeentelijk eigendom door verjaring (artikel 160 lid 3 Gemeentewet). In 2024 is hiervoor een bedrag toegekend van € 267.090, in 2025 is deze incidentele prioriteit uit 2023 beëindigd. (de lasten nemen in 2025 af met een bedrag van € 195.000 exclusief personele kosten, deze worden separaat toegelicht)
Baten: Over 2019-2023 was een specifieke Uitkering Stimulering Sport beschikbaar. Na deze periode bestond aanvankelijk geen duidelijkheid over het voortbestaan van deze regeling, waardoor in 2024 geen baten zijn geraamd. In het voorjaar 2025 is duidelijk geworden dat er een nieuwe Specifieke Uitkering Stimulering Sport 2024-2025 is toegekend, waardoor een baat is verwerkt in de begroting 2025 ter grootte van € 214.000.

Onderstaand een cijfermatige opstelling van de mutaties vastgoed exclusief MJOP:

Programma

Taakveld

Baten

Lasten

Saldo

Korte analyse

P01

Beheer overige gebouwen en gronden

-8

21

herbeoordeling huur- en pachtopbrengst; indexering energie

P01

Sportaccommodaties

15

125

herbeoordeling huur- en pachtopbrengst; indexering energie

P01

Cultureel erfgoed

-6

4

indexering energie

Totaal P1

1

149

-148

P02

Samenkracht en burgerparticipatie

8

0

herbeoordeling huur- en pachtopbrengst

Totaal P2

8

0

8

P04

Cultuurpresentatie,
-productie en -participatie

10

-1

indexering huuropbrengst

P04

Media

5

0

indexering huuropbrengst

Totaal P4

14

-1

16

Overhead

Overhead

-5

Totaal overhead

0

-5

5

algemene dekkingsmiddelen

Overige baten en lasten

214

SPUK sport

algemene dekkingsmiddelen

Overige baten en lasten

-194

project oneigenlijk grondgebruik

Totaal alg.dekking

214

-194

408

TOTAAL GENERAAL

237

-52

289

Onderstaand een cijfermatige opstelling van de mutaties MJOP:

Programma

Taakveld

Baten

Lasten

Saldo

Korte analyse

P01

Beheer overige gebouwen en gronden

-305

MJOP

P01

Sportaccommodaties

-45

MJOP

P01

Musea

-4

MJOP

P01

Cultureel erfgoed

50

MJOP

P01

Wonen en bouwen

22

MJOP

Totaal P1

0

-282

282

P02

Samenkracht en burgerparticipatie

-8

MJOP

P02

Volksgezondheid

10

MJOP

Totaal P2

0

2

-2

P03

Openbaar groen en openluchtrecreatie

0

MJOP

Totaal P3

0

0

0

P04

Cultuurpresentatie,
-productie en -participatie

191

MJOP

P04

Media

55

MJOP

P04

Afval

-2

MJOP

Totaal P4

0

243

-243

P05

Parkeren

-58

MJOP

Totaal P5

0

-58

58

Overhead

Overhead

-467

MJOP gemeentehuis

Totaal overhead

0

-467

467

TOTAAL GENERAAL

0

-563

563

Deze pagina is gebouwd op 09/26/2024 13:49:22 met de export van 09/26/2024 13:40:41