Programmaplan

Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Gemeenten krijgen geld van de Rijksoverheid uit het Gemeentefonds. Hiermee betalen zij een deel van hun uitgaven. Gemeenten bepalen zelf waar ze dit geld aan besteden. Zij leggen daarover verantwoording af aan de gemeenteraad.
Hoeveel geld gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van hun kenmerken en belastingcapaciteit. De belastingcapaciteit geeft aan hoeveel belasting een gemeente jaarlijks kan innen.

De meicirculaire 2024 is d.d. 27 mei jl. verschenen. Deze circulaire bevat informatie over de actualisatie op basis van de voorjaarsnota 2024.

De belangrijkste onderwerpen uit de meicirculaire 2024 zijn:

  • nieuwe financieringssystematiek (koppeling van het accres aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp)) is vervroegd van 2027 naar 2024;
  • de accressen voor zowel volume als loon- en prijsontwikkeling (LPO-accres) zijn van 2024 t/m 2028 bijgewerkt op basis van de nieuwe financieringssystematiek;
  • in verband met het vervroegen van de nieuwe financieringssystematiek vindt er een incidentele compensatie plaats voor de jaren 2024 t/m 2029;
  • de oploop van de opschalingskorting is vanaf 2026 geschrapt;
  • diverse taakmutaties, onder andere voor dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden, werkdrukverlaging jeugdbescherming en compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg;
  • nieuwe en gewijzigde decentralisatie-uitkeringen;
  • bij de integratie-uitkering is naast de loon- en prijsbijstelling voor het Wsw en beschut werk ook sprake van een verhoging van de rijksbijdrage beschut werk.
Deze pagina is gebouwd op 09/26/2024 13:49:22 met de export van 09/26/2024 13:40:41