Prioriteiten programma 1 | ||||
Nr. | Prioriteit | Investering | Lasten 2025 | S/I |
---|---|---|---|---|
1.1 | Opstellen ontwikkelingsplan Biest/Groenewoud | nee | 200.000 | I |
1.2 | Continueren wettelijke taken Archiefwet | nee | 44.000 | S |
1.3 | Optimaliseren dienstverlening m.b.t. evenementen | nee | 206.000 | I |
1.4 | Professionalisering vastgoedmanagement en grondbeleid | nee | 115.000 | S |
1.1 Opstellen ontwikkelingsplan Biest/Groenewoud
Wat willen we bereiken?
Biest/Groenewoud houdt een prettige leefomgeving en wordt waar nodig versterkt.
Wat gaan we daarvoor doen?
Samen met inwoners en (maatschappelijke) partners wordt een ontwikkelingsplan gemaakt voor Groenewoud/Biest en wordt de eerste uitvoering gestart. Dit geldt zowel voor de woningen (toegankelijk, duurzaam), het openbaar gebied, de woonomgeving, de sociale structuur en maatschappelijke voorzieningen. Er wordt integraal gekeken naar de opgave, zowel naar fysieke als naar sociale en maatschappelijke vraagstukken. De voorbereidingen hiervoor zijn in 2024 al gestart.
Wat mag het kosten?
€ 200.000 in 2025 en € 120.000 in 2026 en in 2027.
1.2 Continueren wettelijke taken Archiefwet
Wat willen we bereiken?
Duurzaam uitvoering blijven geven aan de wettelijke taak zoals vastgelegd in de archiefwet. In dit geval specifiek het beheren en beschikbaar stellen van archieven welke basale onderdelen zijn van de dienstverlening van het gemeentearchief.
Wat gaan we daarvoor doen?
De dienstverlening binnen het archief weer duurzaam op niveau brengen, zodat we weer volledig voldoen aan onze wettelijke taken.
Wat mag het kosten?
De kosten bedragen € 44.000.
1.3 Optimaliseren dienstverlening met betrekking tot evenementen
Wat willen we bereiken?
Weert kent een groot aantal (vrijwilligers)organisaties die evenementen organiseren en daarmee bijdragen aan de levendigheid van onze stad en dorpskernen. De aanvragen voor evenementen stijgt en we willen deze conform ons Uitvoeringsbeleid snel, tijdig en accuraat kunnen blijven afhandelen. Daarnaast willen we meer in gesprek aan de voorkant met organisatoren om efficiency in de afhandeling te bewerkstelligen.
Wat gaan we daarvoor doen?
De in aantal toegenomen vergunningaanvragen tijdig en accuraat blijven verlenen. Daarnaast gaan we eerder aan de voorkant in gesprek met organisatoren teneinde hen binnen de kaders te ondersteunen en tijdig te kunnen adviseren over de aspecten met betrekking tot de openbare ruimte (w.o. verkeer en voorbereiding/ facilitering) en veiligheid. Dit doen we integraal binnen diverse afdelingen.
Wat mag het kosten?
In totaal € 206.000 voor 2025.
1.4 Professionalisering vastgoedmanagement en grondbeleid
Wat willen we bereiken?
Professionalisering vastgoedsturing en -beheer. Uitbouw van gerichter en actiever grondbeleid. Dit resulteert in meer te verwachten transacties, meer eigendommen en meer (proactief / actief) contact met gebruikers.
Wat gaan we daarvoor doen?
Structureel vormgeven van een professionele vastgoedorganisatie. We gaan binnen het implementatieplan aan de slag met het vastgoedinformatiesysteem, data, geactualiseerde en nieuwe processen, vastgoedsturing, assetmanagement en accountmanagement. We bouwen het contractmanagement uit zodat we voorbereid zijn op meer transacties. Onderhandelingen worden meer zelfstandig gevoerd met daaropvolgende te sluiten transacties.
Wat mag het kosten?
De kosten bedragen € 115.000 per jaar.