Regionale samenwerking
De regio als schaalniveau wordt steeds belangrijker. Weert heeft een uitermate gunstige ligging ten opzichte van Brainport Eindhoven en de Euregio. We gaan deze positie beter benutten en maken de verbinding met de verstedelijkingsstrategie Brabant.
Daarnaast lopen geldstromen uit Brussel en van het Rijk (zoals bij de Regio Deal) steeds vaker via de regio’s en biedt samenwerking op regioschaal kansen om dichtbij te realiseren wat dichtbij moet zijn en aanvullende voorzieningen op korte reisafstand te organiseren. Weert zet zich samen met de andere gemeenten van Midden-Limburg in om de middelen, die beschikbaar zijn gesteld met de Regio Deal, goed in te zetten. Het regiokantoor wordt gevestigd in Weert. De samenwerking in Midden-Limburg op het gebied van mobiliteit is versterkt door het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten. De opgaven kunnen en willen we niet alleen vanuit de gemeente doen. Daarom wordt actief de samenwerking opgezocht met de Verkeersactieve school (verlening) en doelgroepenaanpak 18+ (uitbreiding), beide gericht op verkeerseducatie. Daarnaast is de samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg Bereikbaar getekend. Zij ondersteunen de gemeente met het behalen van de ambities op het gebied van duurzame mobiliteit.
Daarnaast investeren we in het netwerk van middelgrote gemeenten (30.000-80.000 inwoners), die vaak een centrumfunctie in de regio vervullen, stedelijke problematiek kennen en een vergelijkbare schaal hebben. De M50 is een platform dat staat voor kennis delen, elkaar inspireren, samen experimenteren en onszelf op de kaart zetten. Weert heeft de ambitie uitgesproken om zich aan dit platform te verbinden om de doelen voor Weert te kunnen behalen.
Mobiliteit en bereikbaarheid
In de gemeente Weert wordt de fiets nog te weinig gebruikt voor de korte afstanden. Het is in Nederland steeds meer de trend dat afstanden tot circa 15 kilometer met de fiets worden afgelegd. Om dit te kunnen aanpakken, is het wenselijk dat we inzicht hebben in de gereden routes van zowel woon-werk als ook van recreatief fietsverkeer. Daarnaast zien we aan de ongevallencijfers dat de combinatie van recreatieve routes en landbouwroutes het hoogste risico met zich meebrengt.
Het aanbod van deelmobiliteit (auto, fiets) is op dit moment minimaal. Ook het streekvervoer, zoals we dat in Weert kennen, vraagt aandacht om mensen hetzelfde aanbod te kunnen blijven bieden de komende jaren.
Het meeste verkeer wordt binnen de gemeente Weert afgewikkeld op de Provinciale wegen en op het Ringbanenstelsel. Het verkeersaanbod op de Ringbaan-Noord stijgt het hardst vanwege de ontwikkelingen op Kampershoek 2.0 en bedrijventerrein de Kempen. Op de Ringbaan-Noord zien we beginnende verkeersknelpunten ontstaan. Het Ringbanenstelstel vormt tevens een barrière tussen de woonomgeving en het groene buitengebied. De woningbouwopgave zorgt voor een extra toekomstige belasting van het verkeerssysteem waarop in 2025 geanticipeerd moet worden.
In de binnenstad vindt meer woningbouw plaats, waardoor parkeerplaatsen steeds vaker gereserveerd worden door onze inwoners. Om de binnenstad ook voor bezoekers aantrekkelijk en toegankelijk te houden, zal op een andere manier naar parkeren gekeken moeten worden. Bereikbaarheid, nabijheid en betaalbaarheid zijn de kernwoorden als het gaat over parkeren.
Ten aanzien van de verkeersveiligheid sluiten we aan bij het landelijk kennisnetwerk Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Dit initiatief van CROW en SWOV in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat biedt kennis over de implementatie van het SPV 2030. Het plan focust op een risicogestuurde aanpak om verkeersveiligheid te verbeteren, met nadruk op preventieve maatregelen. Samenwerking met diverse partijen is cruciaal om deze doelen te bereiken.