Samenwerking in de regio is passend georganiseerd
Naast het fysiek goed verbonden zijn met de regio wil Weert als centrumstad van Midden-Limburg blijvend investeren in de regio. Regio’s worden in Nederland steeds belangrijker om de uitvoeringskracht van gemeenten op peil te houden en om het beleid aan te laten sluiten bij de samenleving. De Rijksoverheid wil met bepaalde regio’s in Nederland – waaronder Midden-Limburg – een langjarige samenwerking aangaan, via het proces ‘Elke Regio Telt’. Bepaalde economische, sociale en ruimtelijke opgaven kunnen alleen opgelost worden op regionale schaal.
Samen met de regio wordt gewerkt aan het voorzien van een sterk regionaal woningaanbod, investeren in de bereikbaarheid van de regio, afstemmen van de programmering werklocaties en afstemmen van het regionaal aanbod van voorzieningen. Dit doen we onder andere door gezamenlijke inkoop van zorg en ondersteuning, op samenwerking gerichte innovatietrajecten, het opzetten van nieuwe business cases, uitwisseling van waardevolle kennis, het gezamenlijk verkrijgen van subsidies of het gezamenlijk inzetten van personeel.
De focus wordt gelegd op samenwerking in de regio Midden-Limburg, Noord-Limburg, onze Belgische en Brabantse buurgemeenten en de Euregio Rijn-Maas-Noord binnen bestaande samenwerkingsverbanden. Bovendien wordt de focus nadrukkelijk gelegd op de verhouding met het Rijk en de provincie Limburg.
Midden-Limburg heeft uit de vijfde tranche Regio Deal een bedrag van € 20 miljoen toegekend gekregen. De provincie Limburg en de zeven Midden-Limburgse gemeenten staan samen garant voor minimaal eenzelfde bedrag waarmee de komende jaren ten minste € 40 miljoen beschikbaar komt voor investeringen in de brede welvaart in onze regio. Dat biedt kansen, zeker ook voor onze gemeente.
Sommige samenwerkingsverbanden zijn strategisch, andere juist weer heel praktisch van aard. Per thema kiezen we de juiste schaal en partners. Onze rol in de samenwerkingsverbanden kan verschillen. Het blijft van belang om de samenwerkingsverbanden periodiek tegen het licht te houden en ook stop te zetten als het oorspronkelijke doel niet langer wordt gediend of al is bereikt.
Toegankelijker en veiliger mobiliteitssysteem voor iedereen
Om in 2030 iedereen toegang te bieden tot een verkeersveilig mobiliteitssysteem, zetten we in op het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers, met bijzondere aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers (zoals fietsers). Ons beleid focust op het vergroten van de ruimte voor fietsers en voetgangers, het aanpakken van onveilige straten en het oplossen van knelpunten op het hoofdwegennet.
Het Mobiliteitsplan Weert 2030 dient als fundament voor deze initiatieven en sluit aan bij het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. We stappen over van een reactieve naar een proactieve, risicogestuurde benadering voor de aanpak van verkeersonveilige situaties.
Daarnaast wordt in samenwerking met uitvoeringspartner 'Midden Limburg Bereikbaar' gewerkt aan het programma ‘Doortrappen’, dat als doel heeft senioren veilig en langer te laten fietsen. Tevens wordt binnen het Platform A2 de haalbaarheid van de Doortraproute Weert-Eindhoven onderzocht en worden verkeersonveilige wegvakken en kruispunten in kaart gebracht. Ook is er een verhoogde focus op het stimuleren en faciliteren van het gebruik van e-deelmobiliteit, zoals e-deelauto's en e-deelfietsen, wat bijdraagt aan een bredere toegankelijkheid van mobiliteit.
Optimale verbinding met de steden en campussen in de regio en binnen Weert zelf
Weert maakt deel uit van het eerder genoemde Daily Urban System van de Brainportregio. De optimalisatie van verbindingen met steden en campussen in de regio en binnen Weert zelf is cruciaal voor onze ontwikkeling. Het Mobiliteitsplan Weert 2030 vormt, samen met de Gebiedsverkenning Weert en omgeving, een solide basis om de bereikbaarheid voor de nabije toekomst te borgen. Het Mobiliteitsplan en de Gebiedsverkenning hebben als bouwsteen gediend voor de Omgevingsvisie. Mobiliteit ondergaat een transitie waarbij bereikbaarheid en duurzame mobiliteit essentieel zijn voor een leefbare woon- en werkstad.
In lijn met deze visie zet Weert nadrukkelijk in op verbeterde fietsverbindingen, zoals de geplande hoogwaardige fietsverbinding tussen Weert en Nederweert (als onderdeel van Weert-Venlo): bij nieuwe ontwerpen wordt meer ruimte gecreëerd voor fietsers en voetgangers. De fileproblematiek op de A2 naar Eindhoven heeft een negatieve impact op ons vestigingsklimaat en levert economische schade op. Daarom wordt gestuurd op de noodzakelijke verbreding van de A2 en onderzoeken 'no-regret'-maatregelen, zoals een hub nabij de A2, het NS-station als regionale hub en de spoorverbinding met Antwerpen en Hamont. Ook wordt ingezet op verbetering van de doorstroming en verkeersveiligheid op het Ringbanenstelsel om de verwachte groei van Weert op deze belangrijke netwerkschakel op te kunnen vangen.
Verder werken we binnen Platform A2 en met Belgische gemeenten, de provincie Limburg en de Rijksoverheid samen aan personenvervoer via het spoor Eindhoven-Weert-Hamont-Antwerpen. Ook dit draagt bij aan de bereikbaarheid en duurzaamheid van onze mobiliteit.
Binnen Weert richten we ons op goede bereikbaarheid van voorzieningen en werklocaties. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar (vracht-)autobereikbaarheid, maar ook naar bereikbaarheid met het openbaar vervoer, fiets en te voet. Daarnaast neemt de parkeerdruk toe, met name in de binnenstad. Deze toename zien we vooral aan de noordzijde, door de toename van het aantal woningen. De nieuwe parkeernotitie geeft handvaten om hiermee om te gaan, waarbij fietsparkeren ook integraal is meegenomen.
De spoorzone in Weert speelt een cruciale rol in de stedelijke en mobiliteitsontwikkeling. Dit gebied, rondom het centraal station, biedt kansen voor intensieve functiemenging en duurzame ontwikkeling. In 2025 willen we een verkenning uitvoeren naar de verdere ontwikkeling van de spoorzone. De ruimtelijke opgaven zoals woningbouwopgave en de mobiliteitstransitie maken hier onderdeel van uit. Een goed functionerende spoorzone draagt bij aan een aantrekkelijke, leefbare stedelijke omgeving en ondersteunt een evenwichtige groei van de stad. De uit te voeren acties worden gefinancierd uit de reserve versnelling woningbouw.
Het aandeel fossiele energiebehoefte ten behoeve van mobiliteit is significant gereduceerd
Om te voldoen aan ons doel om de fossiele energiebehoefte binnen mobiliteit significant te reduceren, worden stappen gezet die bijdragen aan de transitie naar duurzame mobiliteitsoplossingen. De stijgende populariteit van elektrische voertuigen heeft geleid tot een groeiende vraag naar laadinfrastructuur. Wij spelen hierop in door deelname aan de derde aanbesteding van publieke laadpalen door de provincies Noord-Brabant en Limburg, die plaatsvindt van 2024 tot en met 2028, conform de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Tevens wordt ingezet op het faciliteren van particuliere laadpalen in de openbare ruimte waar dat nodig en gewenst is. We scheppen duidelijkheid naar onze inwoners door hier beleid voor te formuleren.
Verder bevorderen we elektrische deelmobiliteit en fietsgebruik als duurzame vervoersalternatieven. Hieronder valt ook de ontwikkeling van hoogwaardige fietsverbindingen naar Eindhoven, Nederweert, Venlo en Roermond en potentieel de treinverbinding naar Antwerpen- Hamont, die niet alleen de verkeersdrukte verminderen, maar ook bijdragen aan de gezondheid van onze inwoners.
Met lokale bedrijven wordt samengewerkt via het programma 'Midden Limburg Bereikbaar' om duurzame mobiliteitsoplossingen te promoten en implementeren. Deze integrale aanpak zorgt voor een brede ondersteuning van onze duurzame mobiliteitsdoelstellingen.
Anticiperen op de ontwikkelingen van de regio Eindhoven
Het komende jaar spelen we proactief in op de schaalsprong van Eindhoven door intensieve samenwerking met Nederweert en andere naburige gemeenten, gericht op de thema's: wonen, werken, bereikbaarheid en voorzieningen. Dit stelt ons in staat om niet alleen te voldoen aan de behoeften van pendelaars, maar ook om wonen en werken beter te integreren door de ontwikkeling van gemengde woon-werk zones. Weert zal zich actiever mengen in de lobby-inspanningen van Brainport om onze belangen effectiever te vertegenwoordigen en onze zichtbaarheid voor investeerders en bezoekers te vergroten. Daarnaast zal de regie genomen worden in het aantrekken van ondernemingen die onze lokale economie kunnen versterken en onze gemeentelijke organisatie ontwikkelen door te leren van de 'best practices' binnen Brainport. Deze stappen zullen ons helpen om Weert te positioneren als een dynamische en aantrekkelijke gemeente, klaar voor toekomstige uitdagingen en kansen.