Dienstverlening
De mate van de algehele dienstverlening richting de inwoners en bedrijven ligt boven het landelijk gemiddelde. Dit is aangetoond door een benchmark en een klanttevredenheidsonderzoek. Daarnaast groeit de behoefte aan online dienstverlening. We zijn in staat om steeds meer processen 'groen' te organiseren binnen de grenzen van wet- en regelgeving. De inwoner wordt steeds meer mogelijkheden geboden om gebruik te maken van de diensten van de gemeente: digitalisering, keuzevrijheid, snelheid en kwaliteit staan daarbij voorop.
Tijdens de verkiezingen van maart 2023 is gebleken, dat het proces mogelijk anders ingericht moet worden. Tevens is er veranderende wetgeving, waarop alert en adequaat gereageerd moet worden.
In de huidige maatschappij willen we aandacht blijven geven aan alle inwoners. We merken dat persoonlijk contact nodig is, dat het belang van aandacht voor bepaalde doelgroepen complexer en uitdagender zijn dan voorheen en dat maatwerk nodig blijft. Reden hiervoor is de veranderende complexiteit van aanvragen en verwerking van hulpvragen.
Dienstverleningsconcept
Het dienstverleningsconcept is de basis voor de verdere uitwerking van de dienstverlening, waaronder de digitale dienstverlening. Om zo goed mogelijk op toekomstige ontwikkelingen te kunnen inspelen, zetten we meer in op data gedreven werken en digitalisering. We zien de noodzaak om niet 'mee te lopen in de ontwikkelingen op digitaliseringsvlak', maar 'voorop te lopen en mee te denken in de mogelijkheden'. Intern bedden we het 'dienstverlenings'-denken en de bijbehorende processen verdergaand in de organisatie in.
We willen inwoners, bedrijven en organisaties beter betrekken bij beleid en besluitvorming. Het vertrouwen in de politiek is gedaald. Weert wil door te luisteren naar haar inwoners een steentje bijdragen aan het herstellen van het vertrouwen in de politiek.
Als gemeente willen we enerzijds onze inwoners en organisaties nog beter betrekken bij het beleid van de gemeente (burgerparticipatie, gericht op draagvlak) en anderzijds willen we als gemeente beter meedoen met wat de inwoners samen organiseren (overheidsparticipatie, gericht op beter aansluiten bij wat er leeft).
Communicatie
De kerntaak van de gemeentelijke communicatie is het creëren van verbinding, offline en online. In verbinding met onze inwoners, onze organisaties en onze bezoekers zorgen we voor impact. De identiteit van de gemeente Weert onderscheidt zich steeds meer. We zijn niet alleen dienstverlenend, maar ook een organisatie die focus heeft op het toevoegen van specifieke waarden aan de samenleving van Weert. We willen maatschappelijke effecten realiseren, passend binnen de strategische visie 2030 'Verwonder je in de groene thuishaven Weert'. Deze identiteit wordt uitgedragen in alle communicatie, opdat onze doelgroepen zich hierin kunnen herkennen en hierop kunnen aansluiten met hun ideeën en plannen.
Met interne trajecten, zoals 'Klare Taal', wordt beter aangesloten op de belevingswereld van onze doelgroepen en wordt onze communicatie duidelijker en transparanter.
Personeel
Grote (maatschappelijke) opgaven zijn van invloed op de gewenste talenten en vaardigheden van onze medewerkers. Parallel hieraan houdt de krapte op de arbeidsmarkt aan. Het vinden van nieuwe medewerkers is uitdagend. Het hebben van een uniforme, herkenbare en aantrekkelijke positionering op de arbeidsmarkt is daarbij een vereiste. Daarnaast is het belangrijk om te investeren in het zijn van een aantrekkelijke en vitale organisatie voor huidige en toekomstige medewerkers met concurrerende arbeidsvoorwaarden. Deze elementen hebben op dit moment nadrukkelijk de aandacht.
Participatie
De ambitie op participatie is onderzocht en vastgesteld, wat heeft geresulteerd in een nieuw beleidskader participatie en een uitvoeringsplan in behandeling. Daarnaast is de ambitie op participatie onderzocht en is geconstateerd dat we het in Weert graag samen doen. Als gemeente willen we participatie vooral inzetten om betrokkenheid en ideeën uit de samenleving verder te brengen, de kwaliteit en draagvlak van beleid en uitvoering te vergroten en om een meer toegankelijke en beter samenwerkende gemeente te zijn. Er wordt onder andere geïnvesteerd in opleiding en kennisdeling voor medewerkers en de basis wordt op orde gebracht. We gaan experimenteren welke vormen en instrumenten het beste passen bij onze participatiedoelstellingen en maken participatietrajecten inclusiever. Als gemeente zoeken we aansluiting bij initiatieven die leven in de gemeenschap en we willen ons daarom ook bewuster zijn van onze houding en communicatie. Participatietrajecten worden geëvalueerd en er wordt ingezet op monitoring, om te zien of onze papieren ambitie ook in de samenleving landt. Zo groeit ons beleid en optreden hierin en krijgt participatie een logische en solide plek in ons dagelijks werk voor en met de gemeenschap.
De digitale gemeente
Onze samenleving verandert voortdurend en steeds sneller. De digitale ontwikkelingen gaan enorm snel en bieden veel kansen en mogelijkheden om de inwoners te ondersteunen bij hun vragen aan de gemeente Weert. We kijken vooruit en proberen technologische oplossingen in te zetten om de inwoner beter en sneller te kunnen dienen. Daarbij verliezen we niet uit het oog dat er groepen zijn die hier moeite mee hebben. Persoonlijk contact met de gemeente is en blijft mogelijk.
Intern worden processen omgezet die gedigitaliseerd kunnen worden, zodat sneller en efficiënter gewerkt kan worden en is er aandacht voor het op een juiste wijze omgaan met de digitale middelen.
Lastendruk voor de inwoners van Weert
De gemeentelijke fiscale woonlastendruk meten we met behulp van het COELO dat ieder jaar de Atlas van de lokale lasten publiceert. Wij streven er naar de lasten zo min mogelijk te laten stijgen.