Programma 6 Bestuur en burgerzaken

Ambities 2025

Verbeteren van participatietrajecten en de samenwerking met de Weerter samenleving
We zetten participatie in om betrokkenheid en ideeën uit de samenleving verder te brengen, kwaliteit en draagvlak van beleid en uitvoering te vergroten en om een toegankelijker en beter samenwerkende gemeente te zijn. We laten mensen graag meedenken en op kleinschalig niveau willen we inwoners zeggenschap geven. Als hoeder van het algemeen belang is het gemeentebestuur voornamelijk aan zet om beslissingen te nemen.  

De participatieve ruimte wordt altijd aan de voorkant bepaald en er wordt eerlijk en helder gecommuniceerd over verwachtingen en kaders. We kiezen voor een uniforme aanpak bij participatietrajecten, met ruimte voor maatwerk.

In 2025 wordt verder vorm gegeven aan de acties uit het Beleidskader Participatie. De medewerkers worden vaardig gemaakt in het opzetten van participatietrajecten. We sluiten actief aan bij ideeën en initiatieven uit de samenleving en brengen deze verder. Participatietrajecten worden geselecteerd waar we het echt anders doen. Tot slot peilen we met onze jaarlijkse enquête gevoelens, ervaringen en meningen in de Weerter samenleving.

Inwoners zijn weerbaarder
Onze samenleving verandert voortdurend en steeds sneller. De klassieke criminaliteitsvormen laten nog steeds een daling zien, maar verdwijnen niet en er komen nieuwe vormen van criminaliteit en overlast bij (cybercrime, criminele ondermijning). Het opsporen en aanpakken hiervan valt in toenemende mate onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Hiervoor wordt samengewerkt met verschillende disciplines en partijen. Daarnaast wordt ingezet op versterking van de weerbaarheid en het voorkomen van slachtofferschap. 

Meer digitale oplossingen in dienst van de inwoner 
Gemeente Weert scoort goed op het gebied van het aanbieden van dienstverlening. De ambitie is om de kwaliteit van dienstverlening ten minste te bestendigen en de dienstverlening efficiënter te maken, onder meer door optimaal gebruik te maken van digitalisering.  

Een efficiënte afhandeling en standaardisering van de (digitale) aanvragen geeft ruimte voor de behandeling van steeds complexer wordende vragen en maatwerk. Deze complexiteit onderstreept het belang van persoonlijk contact. Positief effect is dat onze inwoners zo snel mogelijk en op een efficiënte en doeltreffende manier geholpen kunnen worden. We houden hierbij oog voor inwoners, die digitaal niet zo sterk zijn. Weert heeft een toegankelijke dienstverlening. Toegankelijk betekent dat onze (digitale) diensten en informatie zodanig worden ingericht, dat ze voor iedereen begrijpelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Met de verwezenlijking van datagedreven sturing gebruiken we data voor het leveren van de juiste dienstverlening aan onze inwoners. Het te herijken dienstverleningsconcept krijgt zijn uitwerking in een programmatische aanpak van digitalisering en dienstverlening voor de jaren 2025 en later. Uitgangspunt van dit programma is verbetering van de dienstverlening en daar waar nodig inzet van digitale middelen om beter te voldoen aan de wensen en behoeften van inwoners.

Lokale lasten voor de inwoners zo laag mogelijk houden 
We streven ernaar de lasten voor onze inwoners zo laag mogelijk te houden en alleen te verhogen als duidelijk is welk (maatschappelijk) doel daarmee wordt gediend.

Versterken van het profiel en de richting waar we voor staan en voor gaan als gemeente 
De identiteit van de gemeente Weert onderscheidt zich steeds meer. We zijn niet alleen een dienstverlenende organisatie, maar hebben ook focus op en ambitie voor het toevoegen van specifieke waarden (maatschappelijke effecten) aan de Weerter samenleving. Deze identiteit, ons verhaal, wordt uitgedragen in onze externe communicatie on- en offline, opdat deze herkenbaarder wordt voor onze doelgroepen en zij hierop kunnen aansluiten. 

Met communicatie willen wij inwoners op een snelle en laagdrempelige manier informeren en betrekken. We zorgen daarbij voor een herkenbare en uniforme uitstraling in onze communicatie. Onze kanalen zetten we gericht in. Dat wordt uiteraard ook intern gedaan, zodat ook medewerkers geïnformeerd en betrokken zijn.
Daarbij staat de ontwikkeling van -met name digitale- communicatiemiddelen niet stil en moeten deze voldoen aan wet- en regelgeving voor wat betreft digitale veiligheid en toegankelijkheid. Ons basispakket van communicatiemiddelen, zoals website(s) en sociale mediakanalen, vraagt voortdurend om doorontwikkeling en optimalisatie. Ook wordt dit pakket uitgebreid met nieuwe mogelijkheden en kanalen.

Om adequaat met de juiste communicatie te kunnen inspelen op wat er speelt in de Weerter samenleving, is het belangrijk om inzicht te hebben in wat er leeft. Ook is het belangrijk om te kunnen meten of ingezette communicatie het juiste effect bij doelgroepen bereikt. In 2025 zetten we daarom extra stappen om dit structureel te kunnen monitoren en meten.

Vergroten van het vertrouwen van de samenleving in het integer handelen van de (lokale) overheid 
Niet iedereen heeft evenveel vertrouwen in het integer handelen van de overheid. Voor de uitvoering van gemeentelijke taken is dit echter wel van essentieel belang. Lang niet alle oorzaken van een gebrek aan vertrouwen liggen binnen onze invloedssfeer. In Weert zetten we daarom in op wat wél veranderd kan worden. We formuleren een meerjarenvisie op het gebied van integriteit, en verbinden hieraan concrete acties én ondersteunen onze medewerkers bij de uitvoering hiervan. Zo worden onze medewerkers regelmatig geïnformeerd en getraind over integriteit in de volle breedte, hun signaalvaardigheid wordt vergroot en weerbaarheid wordt gestimuleerd. Daarnaast faciliteren wij de vertrouwenspersonen van de gemeente Weert, zodat zij medewerkers vanuit hun rol gedegen kunnen ondersteunen. En als het nodig is, worden experts om advies over integriteit gevraagd en daaraan verbonden risico's en aandachtspunten.  

 

Deze pagina is gebouwd op 09/26/2024 13:49:22 met de export van 09/26/2024 13:40:41