Paragrafen

Bedrijfsvoering

Aantrekkelijkere en vitalere organisatie voor huidige en toekomstige medewerkers
Grote (maatschappelijke) opgaven stellen eisen aan de talenten en vaardigheden van onze medewerkers. Parallel hieraan houdt de krapte op de arbeidsmarkt aan en binnen 7 jaar stroomt 20% van het huidige personeel uit. Het vinden van nieuwe medewerkers is uitdagend. De arbeidsmarkt staat onder druk en dat blijft voorlopig zo. Het is daarom belangrijk dat we onze huidige medewerkers weten te behouden en tegelijkertijd gericht op zoek gaan nieuwe medewerkers, die passen bij de organisatie die we willen en moeten zijn.
Een uniforme, herkenbare en aantrekkelijke positionering op de arbeidsmarkt is een vereiste. Het werkgeversmerk van Weert moet worden doorontwikkeld en wordt in de markt gezet door onder meer nieuwe campagnes en toevoeging van nieuwe communicatiemiddelen. We zetten in 2025 extra stappen op recruitment, werving en selectie, zodat deze aansluiten op de huidige arbeidsmarkt.
Ook is het belangrijk om te investeren in het zijn van een aantrekkelijke en vitale organisatie voor huidige en toekomstige medewerkers, met concurrerende arbeidsvoorwaarden. Wij willen onze medewerkers (blijven) binden en boeien, door onder andere extra aandacht voor vitaliteit, opleiding en training, waardering, leiderschap, diversiteit en inclusie en voor het goede gesprek tussen leidinggevende en medewerker.

Meer integrale dienstverlening en meer grip op informatiehuishouding en architectuur
In het streven naar een toekomstbestendige gemeente is verdere digitalisering de komende jaren essentieel. Vanwege het complexe karakter van deze verandering is gekozen voor een programma-aanpak om deze digitale transformatie langs verschillende projecten en activiteiten vorm te geven. Het programma richt zich op de verbetering van de digitale dienstverlening en ondersteuning van de maatschappelijke opgaven door middel van innovatieve technologieën en geoptimaliseerde processen. Hiermee streven we naar meer efficiëntie in de processen, een transparante gemeente en uitbreiding en verbetering van de (digitale) dienstverlening aan de hand van het herijkte dienstverleningsconcept. Met het verder ontwikkelen van datagedreven werken zetten we stappen van 'pure verantwoording van acties' in het verleden naar 'meten van de effecten van ons beleid en de beleidsuitvoering'. Daarbij wordt gestuurd op de feiten op basis van onder meer kwalitatief goede data.

Deze aanpak is in lijn met wetgeving met betrekking tot openbaarheid van overheidsinformatie en participatie van inwoners. Dit wordt onder andere gedaan door te blijven investeren in de informatiehuishouding en -architectuur. Hierbij staat gebruiksgemak centraal en werken we, uitgaande van wettelijke verplichtingen, voortdurend aan een veilige digitale omgeving. Er is aandacht voor de digitale vaardigheden van de organisatie en in onze dienstverlening wordt rekening gehouden met de digitale vaardigheid van onze inwoners. Opkomende technologieën, als artificiële intelligentie, worden gevolgd en er wordt stilgestaan bij de ethische aspecten van het gebruik hiervan.

Een gezonde financiële huishouding
Een gezonde financiële huishouding is een primaire voorwaarde om de gestelde doelen en maatschappelijke effecten te kunnen realiseren. De kaders hiervoor worden jaarlijks verwoord in de kadernota en vervolgens vertaald naar de begroting. Er wordt geïnvesteerd in het binnenhalen van externe financieringen, zoals Europese- en rijkssubsidies. Gelet op de omvang van de opgaven, waar gemeenten voor staan, blijft het een uitdaging om financieel gezond te blijven. Denk hierbij aan de woningbouwopgave, gezondheid, energietransitie, bestaanszekerheid, duurzaamheid, digitalisering en migratie. De uitwerkingen van de verschillende transities hebben financiële gevolgen, die nu nog niet volledig duidelijk zijn. Ook de inflatie/prijsontwikkeling worden op de voet gevolgd, maar is moeilijk voorspelbaar.
De krapte op de arbeidsmarkt en de financiële kaders maken dat we focus hebben en houden, richting geven én inzicht houden. De planning- en controlcyclus faciliteert dit.

Deze pagina is gebouwd op 09/26/2024 13:49:22 met de export van 09/26/2024 13:40:41