FINANCIËLE BEGROTING

Financiële analyse programma's

Programma 2 Iedereen doet mee

PR02 Iedereen doet mee

Jaarrekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Verschil    2025 - 2024

Lasten

T65

Arbeidsparticipatie

3.238

4.696

4.165

-531

T64

Begeleide participatie

8.858

8.261

8.202

-59

T671B

Begeleiding (WMO)

5.934

6.604

0

-6.604

T6811

Beschermd wonen (Wmo)

136

253

585

332

T6812

chapp- en vrouwenopvang (WMO)

47

103

157

54

T692

Coördinatie en beleid Jeugd

0

0

174

174

T691

Coördinatie en beleid Wmo

0

0

158

158

T674C

Gesloten plaatsing

238

336

0

-336

T673B

Gezinsgericht

39

98

0

-98

T671A

Huishoudelijke hulp (WMO)

5.333

6.165

0

-6.165

T660

Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

650

673

644

-29

T660

Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

0

0

15.106

15.106

T63

Inkomensregelingen

26.325

24.608

23.964

-644

T674A

Jeugd behandeling GGZ zonder verblij

3.012

3.840

0

-3.840

T6821

Jeugdbescherming

1.045

946

1.315

369

T6753

Jeugdhulp ambulant landelijk

0

0

388

388

T6751

Jeugdhulp ambulant lokaal

0

0

1.303

1.303

T6752

Jeugdhulp ambulant regionaal

0

0

9.385

9.385

T672A

Jeugdhulp begeleiding

3.951

4.518

0

-4.518

T672B

Jeugdhulp behandeling

559

633

0

-633

T674B

Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

888

789

0

-789

T672C

Jeugdhulp dagbesteding

2.196

1.776

0

-1.776

T6763

Jeugdhulp met verblijf landelijk

0

0

162

162

T673C

Jeugdhulp met verblijf overig

1.776

1.875

0

-1.875

T6762

Jeugdhulp met verblijf regionaal

0

0

3.650

3.650

T6822

Jeugdreclassering

95

82

86

4

T66

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

1.643

1.687

0

-1.687

T43

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

3.119

4.009

3.673

-336

T42

Onderwijshuisvesting

2.002

2.169

2.161

-8

T6792

PGB Jeugd

0

0

625

625

T6791

PGB Wmo

0

0

290

290

T673A

Pleegzorg

874

900

0

-900

T61

Samenkracht en burgerparticipatie

10.455

8.576

8.965

389

T51

Sportbeleid en activering

1.201

1.042

931

-111

T623

Toegang en eerstelijnsvoorz. integra

29

51

56

5

T622

Toegang en eerstelijnsvoorz. jeugd

1.607

2.070

1.934

-136

T621

Toegang en eerstelijnsvoorz. WMO

2.224

1.730

1.895

165

T71

Volksgezondheid

2.517

2.768

2.975

207

Totaal lasten

89.991

91.258

92.949

1.691

Baten

T65

Arbeidsparticipatie

741

1.781

1.213

-568

T671B

Begeleiding (WMO)

36

0

0

0

T6811

Beschermd wonen (Wmo)

4.751

3.812

3.835

23

T671A

Huishoudelijke hulp (WMO)

381

450

0

-450

T660

Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

59

79

65

-14

T660

Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

0

0

450

450

T63

Inkomensregelingen

16.737

16.934

16.733

-201

T43

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

1.887

2.411

1.747

-664

T42

Onderwijshuisvesting

311

215

227

12

T61

Samenkracht en burgerparticipatie

10.682

1.554

1.371

-183

T51

Sportbeleid en activering

372

446

359

-87

T71

Volksgezondheid

400

347

314

-33

Totaal baten

36.357

28.029

26.314

-1.715

Totaal saldo van baten en lasten

53.634

63.227

66.636

3.409

Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2025 en 2024 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten.

TV

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

T43

Per 1 augustus 2024 is het leerlingenvervoer ondergebracht bij Omnibuzz. De kosten voor het leerlingenvervoer stijgen. In de bijstelling van de gemeentelijke begroting is na een zienswijze van de gemeenteraad ingestemd met een realistische raming van 80% van de ritten. Naast de directe vervoerskosten zijn er ook indirectie vervoerskosten en overheadkosten van Omnibuzz in het bedrag opgenomen.

222

T43

Ten behoeve van onderwijsachterstanden is het restant van de bijdrage van Rijk van het jaar 2023 beschikbaar voor het jaar 2024. Omdat de genoemde mutatie zowel een baat (Rijksbijdrage) als last (uitgaven gemeente) betreft is dit budgettair neutraal.

334

334

T43

Het Rijk heeft met betrekking tot leervertragingen in 2021 gelden beschikbaar gesteld die tot en met 2025 ingezet mogen worden. Omdat voor het jaar 2024 een restantbedrag van € 299.463 opgenomen is als baat (Rijksbijdrage) en last (uitgaven gemeente) is dit budgettair neutraal.

299

299

T51

Voor dit taakveld is in kader van de zogenaamde brede SPUK (sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis) voor het jaar 2025 een lagere bijdrage beschikbaar gesteld. De mutatie is budgettair neutraal verwerkt omdat er tot hetzelfde bedrag lagere uitgaven tegenover staan.

72

72

T61

Door loon- en prijsontwikkelingen van subsidies aan (professionele) instellingen (AMW, Punt Welzijn, Zelfregie NL en Bureau Andersom) stijgen de lasten.

438

T61

De gemeente Weert is penvoerder voor het plan Samenhang Jeugdhulp en Onderwijs Midden-Limburg 2024-2025. Namens deze gemeenten is een subsidie via BEL (Bovenregionaal Expertisecentrum Limburg) aangevraagd ter uitvoering van het plan om het onderwijs voor elk kind passend te maken en de Jeugdhulp meer integraal te laten werken om zodoende de kwaliteit te verbeteren. De middelen zijn voorlopig alleen voorzien het jaar 2024. De mutatie betreft zowel een baat als een last waardoor dit een neutraal budgettair effect heeft.

140

140

T63

Voor de nieuwe huisvesting van de voedselbank zijn in 2024 incidenteel middelen (€ 79.700) via de algemene reserve aangewend waardoor dit verschil budgettair neutraal is. Deze neutrale lasten komen niet voor in 2025.

80

T63

Ondernemers kunnen zich beroepen op het bedrijfskrediet. Dit betreft een regeling waarbij de gemeente wordt gecompenseerd door het Rijk. Op basis van de recente ontwikkelingen worden zowel de lasten als ook de baten naar beneden bijgesteld.

50

50

T63

Op basis van de realisatiecijfers van de afgelopen drie jaar blijkt dat de kosten voor bijzondere bijstand verlaagd kunnen worden tot € 1.608.000.

113

T63

Het BUIG-budget (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten) voor de bekostiging van de uitkeringen wordt vastgesteld door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Op basis van het voorlopige budget 2024 (meest actuele informatie) dalen de inkomsten met € 222.000.

222

T63

Ondanks de krappe arbeidsmarkt stijgt de instroom in de bijstand. Naar verwachting zullen de aantallen de komende periode verder toenemen. Daarnaast blijft de taakstelling statushouders en instroom van kwetsbare jongeren hoog. Op basis van bovenstaande stijgt de raming in 2025 met € 177.000.

177

T63

Wegens hogere instroom en hogere LKS-bedragen voor Beschut Werk (100% van de loonkosten), nemen de lasten in 2025 met € 229.000 toe.

229

T63

Via het Rijk zijn de afgelopen jaren middelen ter beschikking gesteld in kader van de energietoeslag voor huishoudens welke binnen bepaalde criteria vallen. De afwikkeling (restantmiddelen door overheveling) hiervan is voorzien in 2024. Deze lasten zijn er niet in 2024.

722

T63

Kwijtschelding afvalstoffenheffing en rioolrecht op basis van de afgegeven prognose van BsGW die ten tijde van samenstelling begroting beschikbaar was. Bijstelling naar meer actuele status vindt plaats in de tussenrapportage (voorjaar 2025).

248

T64

De aanvullende bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling de Risse neemt af op basis van de conceptbegroting 2025.

57

T621
T660
T6791
T6811

De ramingen op de taakvelden worden gezamenlijk toegelicht. Voor de begroting van Wmo maatwerkvoorzieningen wordt gerekend met de meest recente gegevens uit 2024. Voor hulp bij het huishouden zijn we uitgegaan van een stijging van het aantal clienten van 4%, gebaseerd op het gemiddelde van afgelopen jaren. Een tariefstijging als gevolg van het openstellen van de basis- en uitvoeringsovereenkomsten heeft geleid tot een tariefstijging van 4,6% en indexering van 4,2%. Voor begeleiding verwachten we een stijging in het aantal cliënten van 2%, gebaseerd op het gemiddelde van afgelopen jaren. De indexering is hierbij ook 4,2%.

1.256

T6751
T6752
T6753
T6762
T6763
T6792
T6821
T6822

De ramingen op de taakvelden voor jeugdzorg worden gezamenlijk toegelicht vanwege de samenhang van deze posten. De ramingen 2025 zijn gebaseerd op de meest recente prognose voor 2024 en voorlopige indexatie voor 2025. Nadrukkelijk wordt aangegeven dat de prognose 2024 nog erg onzeker is, omdat er nog maar beperkt zorg 2024 gefactureerd is. De indexatie is toegepast op de voorlopige prognose en waar mogelijk gebaseerd op de overeenkomsten voor de verschillende jeugdhulpvormen. Voor het grootste deel van de jeugdhulp is de zogenaamde OVA-index van toepassing, voor 2025 voorlopig 4,56%. Meerjarig is rekening gehouden met het gemiddelde van deze index over de afgelopen jaren. Op onderdelen waar afwijkende indexatie van toepassing is (zoals crisis en CJG) is daarmee rekening gehouden. Er is voor 2026 en verder uitgegaan van gelijkblijvende aantallen en zorgzwaarte. We zien, net als de landelijke ontwikkeling, ook in onze gemeente in nagenoeg alle zorgvormen een stijging van de zorgkosten. De grootste stijging is te zien in de ambulante hulpverlening en de dienstverlening van de gecertificeerde instellingen voor jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen. Bij de laatste wordt de stijging met name veroorzaakt door het woonplaatsbeginsel, waarvan het effect op dit taakveld nu pas in volle omvang zichtbaar wordt. Bij de start in 2023 van het driejarige contract voor segment 1 (verblijf met behandeling) zijn transformatiedoelstellingen geformuleerd, waarbij de veronderstelling was dat de lumpsumbijdrage vanaf 2026 mogelijk omlaag zou gaan. Bij de (risicovolle) raming bij het opstellen van de begroting 2024 is er daarom vanuit gegaan dat, na een tijdelijke stijging van uitgaven, de uitgaven met ingang van 2026 zouden dalen. Gezien de ontwikkelingen in dit segment in het bijzonder en binnen de jeugdzorg in het algemeen is de verwachting dat de eerder geraamde daling van uitgaven met ingang van 2026 niet haalbaar is. Daarom is ook in dit segment uitgegaan van gelijkblijvende (geïndexeerde) uitgaven.

1.120

T6812

Middels een raadsbesluit uit januari 2024 is besloten tot financiële solidariteit bij de regionale aanpak van geweld in afhankelijke relaties (GIA). Op basis daarvan is voor 2025 en verder een gemeentelijk aandeel in het tekort op de regionale begroting GIA voorzien dat hoger is dan in 2024.

45

T71

De gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio stijgt ten opzichte van 2024 (via apart voorstel in juni 2024 aan raad voorgelegd). De grootste mutaties betreffen loon- en prijsstijging en een hogere bijdrage voor brandweerzorg en crisisbeheersing op basis van de verdeelsleutel. De herijking van de maatstaven gemeentefonds is van invloed geweest op deze verdeelsleutel en de verdeling van de kosten over de deelnemende gemeenten.

224

Kapitaallasten (zie algemene toelichting)

38

Personele lasten (zie algemene toelichting)

543

Vastgoed (zie paragraaf vastgoed)

8

Overige

193

Totaal

2.161

5.566

Saldo

3.405

De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect.

Deze pagina is gebouwd op 09/26/2024 13:49:22 met de export van 09/26/2024 13:40:41