FINANCIËLE BEGROTING

Financiële analyse programma's

Programma 4 Duurzaam en innovatief ondernemen en leven

 PR04 Duurzaam en innovatief ondernemen en leven

Jaarrekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Verschil    2025 - 2024

Lasten

T73

Afval

6.329

7.091

7.318

227

T33

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

264

271

278

7

T53

Cultuurpres.cultuurprod.en partic.

4.462

5.018

4.918

-100

T31

Economische ontwikkeling

929

1.463

1.055

-408

T34

Economische promotie

1.392

1.820

1.805

-15

T32

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

1.388

8.631

5.910

-2.721

T56

Media

1.431

1.495

1.594

99

Totaal lasten

16.195

25.789

22.878

-2.911

Baten

T73

Afval

7.919

8.418

9.088

670

T33

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

374

327

328

1

T53

Cultuurpres.cultuurprod.en partic.

403

416

426

10

T31

Economische ontwikkeling

0

0

0

0

T34

Economische promotie

479

498

498

0

T32

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

1.589

8.631

5.910

-2.721

T56

Media

233

242

246

4

Totaal baten

10.997

18.532

16.496

-2.036

Totaal saldo van baten en lasten

5.198

7.258

6.384

-874

Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2025 en 2024 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten.

TV

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

T31

In de begroting 2023 is een incidentele prioriteit beschikbaar gesteld voor de inzet van Stichting Streetwise. Dit bedrag is ten laste van de algemene reserve gebracht.

71

71

T31

In de begroting 2023 is een incidentele prioriteit beschikbaar gesteld voor de investeringsagende Midden-Limburg. Dit bedrag is ten laste van de algemene reserve gebracht. Oorspronkelijk bedroeg deze post € 100.692, waarvan € 58.800 in de slotwijziging 2023 is overgeheveld naar 2024.

59

59

T31

In de begroting 2024 is een incidentele prioriteit beschikbaar gesteld voor onderzoek naar de herinrichting Weerter Boulevard. Dit bedrag is ten lasten van de algemene reserve gebracht.

50

50

T32

De lasten en baten voor de grondexploitatie wijzigen ten opzichte van de begroting 2024. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.

2.721

2.721

T34

In de begroting 2023 is een structurele prioriteit opgenomen voor het stimuleren en ondersteunen van de toeristische en recreatieve sector, ter grootte van € 94.500. Door vertraging in de uitvoering is het resterend budget uit 2023 via de slotwijziging overgeheveld naar 2024.

75

T53

Door loon- en prijsindexeringen van subsidies aan professionele instellingen (RICK, Munttheater en de Bosuil) stijgen de lasten.

152

T53

Het restantbudget uit 2023 dat beschikbaar is gesteld ten behoeve van de lokale culturele infrastructuur is alleen voor het jaar 2024 nog beschikbaar. Omdat deze uitgaven worden gedekt via de algemene reserve betreft dit een neutraal verschil.

328

T56

Door loon- en prijsindexeringen van subsidies aan een professionele instellingen (Bibliocenter) stijgen de lasten.

44

T73

Indexering tarieven voor GFT en huishoudelijk restafval. Deze verhoging wordt meegenomen in de berekening kostendekkendheid afval, waardoor deze neutraal verloopt.

240

240

Kapitaallasten (zie algemene toelichting)

22

Personele lasten (zie algemene toelichting)

157

Vastgoed (zie paragraaf vastgoed)

227

Overige

717

Totaal

4.439

3.565

Saldo

875

De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect.

Deze pagina is gebouwd op 09/26/2024 13:49:22 met de export van 09/26/2024 13:40:41